Birgitta Edberg är grundare av Thinking Media och har arbetat med digital närvaro sedan 1995. Hon är utbildad företagsekonom, beteendevetare, journalist och som omvärldsbevakare har hon skrivit boken Social Affärsutveckling i Nätverksekonomin (Liber Affärsböcker 2013). Går att hitta på Bokus.
SOCIAL AFFÄRSUTVECKLING I NÄTVERKSEKONOMIN är en förändringsbok som tar dig in i 2000-talets kollobrativa tänkande bortom värdekedjans löpande band-affärsmodell. Boken tar ett helhetsgrepp på omvärldens snabba utveckling genom att korsbefrukta forskning inom beteendevetenskap, tjänstemarknadsföring, affärsutveckling och social teknologi. Det är en förändringsbok som beskriver hur sociala medier, molntjänster och mobiliteten, SoMoClo, förändrat förväntningar på företag och organisationer, ja hela marknadslogiken. Det kräver nya marknadsförings- och affärsmodeller som författaren delar med sig av i boken.
BOKEN VÄNDER SIG TILL DIG SOM ÄR FÖRETAGSLEDARE, STRATEG,
MARKNADSFÖRARE, ENTREPRENÖR, KOMMUNIKATÖR ELLER STUDENT
SOM LETAR EFTER STRATEGIER FÖR DET SOCIALA AFFÄRSLANDSKAPET.
Intervjuer i poddar:
Birgitta Edberg intervjuas av Lars Dahlberg i Sälj-& Marknadspodden om det nya värdeskapandet i nätverksekonomin och de största hindren för att lyckas i den digitala affärsekonomin. Hon intervjuas av av Karin Ulfhielm och Ninni Uden i Ledarkanalen. Se flera poddar längre ned.
SAGT OM BOKEN
”För att förstå sociala medier måste man leva med dem dagligen, både som privatperson och som marknadsförare. Birgitta Edberg gör detta och hon förmedlar sina slutsatser på ett engagerande sätt. Mitt personliga råd: Lägg 1960-talets marketing management åt sidan! 2000-talet innebär en förändring av marknadsföringens teorier genom en ’New Logic of Service’.
I den senare är interaktiva relationer i nätverk centrala med nya roller för både kunder och köpare. Sociala medier bidrar till det nya och erbjuder nya möjligheter för marknadsförarna.”
Evert Gummesson, professor emeritus marknadsföring och management, Stockholms universitet
”När Birgitta berättade om sina idéer, sa jag till henne att få ner dem i tryck så snabbt möjligt så att världen kan ta del av dem.
Läs och absorbera dessa idéer. Du kommer inte bli besviken.”
Terrence E. Brown, PhD och Head of the Business Development and Entrepreneurship Division på KTH och grundare av Startup Academy
”Boken var en väckarklocka för mig och jag inser att sociala medier inte bara handlar om kommunikation utan i grunden ett helt nytt sätt att tänka när det gäller affärsutveckling.
Det handlar ju om att fokusera på varje individuell kunds behov och att skräddarsy erbjudanden därefter. Jag tror inte att alla företagsledningar riktigt hänger med i svängarna här.Boken är rolig att läsa, lätt att ta till sig och sätter verkligen i gång tankarna.”
Eva Sörbom, fd marknadschef på Trygg-Hansa och Dina Försäkringar
“Birgitta Edberg har skrivit en mycket stimulerande bok! Den var så intressant och lätt att ta till sig så jag läste den över en helg. Hon kommer att gästföreläsa hos oss.”
Björn Axelsson, professor Marketing and Strategy på Handelshögskolan i Stockholm
Elisabeth Bitsch-Cristensen, marknadschef Salesforce
Agneta Hedengren, Branch Manager FOREX Bank AB
Poddar
Intervju av Lars Dahlberg i Sälj- & Marknadspodden
Bokrelease på Bok & Bibliotek Göteborg 2013
DF Maker Space Educational för yrkesverksamma i Almedalen
Paneldebatt Kompetens för den andra maskinåldern Almedalen med Karin Nygårds
Boken Social affärsutveckling i Nätverksekonomin är kurslitteratur på ekonom- och marknadsföringsutbildningar.
Mer tweets…
Mitt föredrag om Digital Transformation på Worlds Quality Days 2023
Professor emeritus, Quality Sciences at Chalmers University of Technology:
”Jag skulle gärna diskutera Dina idéer vidare!
Tidsaspekten i ett modernt kvalitetsbegrepp tror jag vi måste utveckla vidare, och det tyckte jag kom fram tydligt i Ditt föredrag!”
Daniel Eggertz, styrelsesekreterare på Svenska Förbundet för Kvalitet:
”Tack för ditt framförande under dagen. Jag upplevde din dragning som den mest intressanta!”